pondělí 24. června 2013

První den v Torontu aneb štvanice po úřadech

V pátek ráno jen Káji rozloupnul oči, viděl z okna veverku a naplněn štěstím, že viděl v Kanadě první zviřátko (a to veverka je už vlastně takový malý medvěd) se jal vstávat. Připravili jsme věci na převoz do nového doupěte, které nám bylo do neděle domovem a vyrazili po úřadech. Poněvadž na žádost o SIN, založení účtu v bance i následné hledání bydlení a práce je nezbytné kanadské telefonní číslo, vyrazili jsme prvně pro novou simku. 


Kanadská SIM karta
Nejdřív to bylo jednoduché, měli jsme doporučeného operátora i tarif, našli si jeho prodejnu a dle předběžného průzkumu měli naše mobily i jejich simky dohromady v poho fungovat. ALE....došli jsme do obchodu, námi vybraný operátor WIND  s nejvýhodnějším tarifem, používá jiné frekvence či co a tak jejich simky v našem telefonu fungovat nebudou. Kupovat si kvůli tomu nový telefon, který pro změnu nebude třeba v čechách fungovat pro českou simku nám přišlo jako pitomost, a tak jsme se dali do výběru jiného operátora. Malý krámek naštěští fungoval jako prodejce pro více operátorů a tak bylo z čeho vybírat. Velice ochotná slečna indského vzledu nám doporučila stejný tarif za 20 CAD od CHATR. Slečna v našich obou mobilech vyzkoušela, zda bude sim fungovat, potom jsme porovnávali tarif: Je opravdu stejný? - "ANO, JEN NEMÁTE NEOMEZENÉ SMS" - "NO TO POTOM ALE NENI STEJNÝ!". Slečna podotkla, že aspoň příchozí máme zdarma. JAK PROSÍM?! Tady se totiž platí za odchozí i příchozí sms i hovor. Je tedy jedno kdo komu píše nebo volá, vždy se o cenu podělí oba :-) No shodli jsme se na tom, že více budeme volat než psát, a tak vezmeme tedy tarif za stejnou cenu, která krom odeslaných sms má vše unlimited. 
Dále jsme se dozvěděli, že za každou SIM se platí, tedy zaplatíme 20 CAD za SIM a 20 CAD za první měsíc (jako kredit vždy na měsíc dopředu) - tedy 40 CAD každý. SIM gratis? možná v Evropě, tady jste v americe lidi....To už jdeme do mdlob a váháme, zda nás slečna nebalamutí. Sdělila nám, že i námi předem vybraný operátor účtuje za SIM kartu a dokonce ještě o 5 CAD víc. Ochotně vyjmenovala asi 10 poskytovatelů, které prodává spolu s cenami sim a přidala i pozn. o dražších tarifech, které nabízejí. Wow, slečna se vyzná a nemá asi důvod nás balamutit. Mrkla na nás a povídá, že operátor, kterého jsme na její doporučení vybrali má super nabídku - pokud zaplatíme kreditní kartou a ne cash, dostaneme nejen sim gratis, ale pokud nechame kreditku zaregistrovanou pro měsíční dobíjení kreditu, dosteneme každý měsíc ještě bonus 10 CAD navíc, který můžeme třeba použít na sms. Nezapomněla dodat, že tuto výhodu žádný z operátorů co zná nenabízí, ani ten, kterého jsme chtěli původně a tak nás to nemusí mrzet :-) No hotových bankovek máme stejně málo a platba katrou byla v plánu, tak není o čem rokovat :-)
Přišla další ťafka. Dáváme slečně kartu a ona povídá, že občas mají cizinci s kartou problém a terminál je neakceptuje, pokud se tak stane i u naší karty, nebude už moci objednávku zrušit, protože ještě před platbou nám bude přiděleno tel. číslo a sim už by nešla použít pro nikoho jiného. Takže pokud karta projde, platíme 40 CAD pokud ne, platíme 80 CAD a zrušit už to nepůjde. To už nám přišlo jako špatný vtip. Jít jinam, ale nemělo cenu, pokud bude karta zamítnuta tady, bude i jinde v tomto případě to prý záleží na operátorovi a jeho nastavení ne na platebním terminálu. Na kreditce máme čtyřlístek a logo MASTERCARD - to ji trošku dalo jistoty a přesvědčovala, že karta by měla projít. ....PROŠLA! Slečna nám vyjela lístek - 22. 6 CAD, uvedená cena byla bez DPH :( no bez komentáře. Asi po 2 hodinách máme oba kanadské telefonní číslo. Dáváme si brzký oběd, snídani jsme ani nestihli a jdeme na úřad. 

SIN - Social insurance number
Tošku jsme se báli, jak to po tahanici s mobilem dopadne na něčem, jako je městský úřad. Snad nebudem čekat do rána a nedozvíme se, že nám beztak chybí formulář D a F, fotka a třeba přeložený a ověřený rodný list z ČR :-) Ale kde pak, úřad předčil naše očekávání, milý přičmoudlý chlápek na informacích nám ukázal správné dveře, tam byla recepce, tam čekal další ještě přičmoudlejší chlapík -  řekli jsme proč jsme přišli, vzal si Evči předvyplněný formulář a opsal si jméno, Kájovi dal prázdný k vyplnění a ať se laskavě támhle posadíme a někdo si nás zavolá. Žádná neosobní krabice plivající čísla, u které si 5 min lámete hlavu, pro co vlastně jdete a jaké heslo zvolit, aby vás po vystání fronty nedořvali, že jste u špatného okna a máte stát jinou frontu jako občas v ČR :-) Asi za 3 min se od jednoho stolečku s pc ozvala milá paní, která si Evču zavolala, s úsměvem přitakala, že může Kajik jít sebou. Prošla s námi obě žádosti, vysvětlila co je třeba a za max 10. min jsme oba odcházeli s SIN číslem v kapse. Uf :-)

Banka - President Choice Financial
Plní optimismu, že teď už je smůla prolomená jsme se vydali do Banky, o jednu stanici metrem dál. Banku jsme si našli předem na internetu. Je to na místní podmínky velmi podivná banka, nabízí totiž vedení účtu gratis bez min. výše zůstatku a můžete používat bankomaty nejen jejich, ale gratis i od banky CIBC, která má jednu z nejhustších sítí bankomatů v Kanadě. Velice milá paní označující nás navzájem váš manžel, vaše manželka, nám vše vysvětlila, potvrdila s usměvem náš předchozí výzkum a založila nám účet, ke kterému máme každý jinou kartu s jiným číslem a extra přístupem na internet banking. Tedy číslo účtu je jedno, zůstatek je společný ale je krásně vidět, kdo s kterou kartou kde kolik rozfofroval nebo odeslal příkazem :-) 
Banka umožnuje všechny operace a vyřizování přes internet, proto nemá velké pobočky pro příjem klientů. Tady seděla jedna pani a mezitím přišlo asi 5 lidí, že chtějí vyměnit kartu nebo nějaké nastavení stran spořícího účtu a reptali, že musí čekat. Kanadani milují vše řešit osobně a proto jim tato banka často nevyhovuje, protože když přijdou musí čekat i déle než v bance, neexistuje tu 10 přepážek a číselný registr čekajících. Paní jim ochotně a mile nabídla židličku, ale oznamila, že nás uspěchat nemůže a všichni si musí počkat, pokud odejdou, nemůže jim pořadí ve frontě zaručit - na to si jedna slečna vzala její jméno, že si bude stěžovat. 
Odcházeli jsme s dobrým pocitem, že je vše zařízeno a jeli si odfrknout "domů" že začneme hledat bydlení. Jen jsme dorazili, slečna z banky volala Evče, že zapomněla manželovi dát něco podepsat a dnes to musí být vše vyřízeno, aby byl účet aktivní :( Evča řekla manželovi, že ze spořících důvodů pojede zpět do banky sám a ona ušetří za MHD a dojde mezitím nakoupit něco k jídlu. Kájik (prosíme potlesk) se ani neškaredil, ani nehádal, ale řekl, že by to také viděl jako rozumné a že jde hned :-) Vrchol byl, když Kájik během nákupu volal Evče, ne že už je zpět, ale že Evča to měla podepsat taky a paní se ptá, kde je manželka :-) Evča dala té pání pár hezkých českých jmen a nainstruovala Káju, ať jí pro boha nějak ukecá a podepíše jí tam sám, že ona rozhodně už zpět nejede. Za 3 minuty volal Karel Evče znovu ale pozor, ne že musí přeci jen dojet, ale že to s paní nějak skoulel a už jede zpět :-) Potom, volala Evče ještě paní s banky, aby se ještě jednou moc omluvila a pozvala nás oba na Kafe :-) Evča řekla, že se nic nestalo a pozvání přešla - na další cestu do centra nemáme čas ani peníze :-)

Došli jsme dom, že omrknem na internetu bydlení, domluvíme nějaké prohlídky na sobotu, dáme si véču a půjdem si lehnout. Vše vyšlo, až na to bydlení, spadla síť a nefungoval internet. Pan "domácí" se omlouval, že je chyba u poskytovatele a tak se nedá nic dělat, a že do zítra bude jistě vše ok. Když ne, půjdeme někam, kde je free Wi-Fi nebo se znovu postěhujem, pán má hodně nemovitostí jako všichni asiati tady a tak s lidma různě šmelí a stěhuje si je, jak potřebuje :-)

7 komentářů:

  1. a co sobota a neděle?:-) A když už je pondělí, tak už bydlíte jinde?:-) A jsi si jistá, že máš s sebou správného Káju?Ale hlavně, že jste pořídili všechno rychle a docela i snadno. Mějte se krásně

    OdpovědětVymazat
  2. Ahojky Evčo a Kájo,

    tak to normálně valím bulvy. Jste fakt borci, Evčo, ty jsi maximálně flexibilní a adaptabilní a jak je vidět, Kája už se nakazil. Je úžasné poslouchat o lidské schopnosti přizpůsobit se, jako o jednom z evolučních aspektů. Na vás si hnedka někdo nepřijde. Doufám, že se vám podaří sehnat brzy vhodné bydlení a taky nějakou práci. Po tom, co už jste zvládli věřím, že to zvládnete.
    Tady jsme po týdnu léta přešli během jedné noci do podzimu. Teplota spadla z tropických 37°c na pěkných říjnových 15°C. Při pohledu z okna by vás nenapadlo nic jiného než:"A chčije a chčije." Zkrátka, obáváme se, že letos už léto bylo.
    Mějte se skvěle a těšíme se na další news.

    Hana

    OdpovědětVymazat
  3. NAZDÁREK !
    Karlovi posíláme velkou pochvalu,že se neztratil jako kdysi v Praze a také za to,že si s paní v bance tak krásně anglicky popovídal a přesvědčil ji,aby vyhověla vašim požadavkům.U Evy jsme tak nějak zvyklí,že prosadí svou,ale asi je to opravdu nakažlivé.Přejeme hodně zdaru při hledání práce a bydlení a taky abyste potkávali samé vstřícné lidi.Těšíme se na další zprávičky od vás.
    mamka a Pepa

    OdpovědětVymazat
  4. Ahojky,
    možná je dobře, že internet nešel, protože kdybyste řešili bydlení a práci, asi bychom se tak brzo nového příspěvku nedočkali :-)

    Včera jsem na vás myslela a říkala jsem si, jestli prodlužujete bydlení v homestay nebo se už stěhujete do prvního podnájmu. První den jste úspěšně zvládli, tak ať to takhle vydrží i dál.

    OdpovědětVymazat
  5. ahoj vy dva,
    jsem na Káju pyšná, jako by byl můj vlastní :) ten se v životě neztratí, ještě že sis ho Eviku sebou vzala :)
    Už se těšíme na další povídaní. Mimochodem, v pátek jsem byla v bance a na kafe mě tam nikdo nepozval, leč mě posílali leckam :D
    Mějte se a opatrujte se.
    Lucka

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Eviku a Kájčo
    Moc na vás myslím, přeji vám hodně pevných nervů, štěstí a zdravého rozumu při schánění práce, hlavně aby jste nemuseli někde nádeničit od nevidim do nevidim.Jinak se mějte moc hezky.Zdraví vás
    máma

    OdpovědětVymazat
  7. Milí cestovotelé,
    první záležitosti jste úspěšně zvládli.Přeji vám, aby jste další plánované procesy zvládli stejně šťastně a úspěšně. Držím pěsti a přeji hodně zdaru.

    bába

    OdpovědětVymazat